Numele, inca vizibil E.Evangelia este al 4-lea pe care nava la purtat in cei aproximativ 25 de ani de activitate.
A fost construita la santierele navale Harland & Wolff din Belfast, santier unde a fost construit si Titanicul.
Nava a fost lansata la apa pe data de 28 mai 1942 sub numele de Empire Strength, fiind construita pentru "Ministry of War Transport". Vasul a facut parte dintr-o serie uriasa de nave ( Empire) care au servit guvernul britanic. Cea mai mare parte a navelor din aceasta serie au fost construite special pentru ministerul de razboi, insa au existat si nave primite din partea guvernului statelor unite, precum si nave capturate de la puterile inamice.
Nava are 131.4 m lungime, 17.4m latime si 10.2m inaltime; un deplasament de 7355 tone si a fost un cargobot frigorific.
In martie 1946 a fost cumparata de Frederick Leyland & Co. Ltd si a fost redenumita Saxon Star. Dupa ce a fost transferata de mai multe ori, unor companii din Liverpool, a revenit in 1959 sub patronajul Blue Star Line Ltd., companie administrata tot de Frederick Leyland & Co.
In august 1961 vasul este vandut catre D. L. Street Ltd din Cardiff pentru suma de 117 000 de lire sterline. Acestia redenumesc vasul din Saxon Star in Redbrook.
Epava este asezata pe stancile calcaroase din zona golfului mentionat mai sus. Sunt portiuni in care apa are 2-3 metri adancime, iar in acea zona de stanci calcaroase se afla si cea mai mare pestera subacvatica din Romania cu o dezvoltare de 15 m.
Una din legendele tesute in jurul acestei nave, si cea mai des vehiculata ca fiind cauza reala a naufragiului, spune ca vasul a apartinut armatorului grec Aristotel Onassis si ca el s-a inteles cu capitanul vasului sa esueze sau sa scufunde vasul, cu intentia de a incasa banii de asigurare, pentru ca nava mai avea drept de navigatie doar 2 ani. Acum apare o intrebare de ce ar vrea cineva sa arunce un vas care poate aduce bani inca 2 ani?
In favoarea acestei ipoteze exista un articol in care se spune ca initial a fost primit un semnal de SOS prin care nava se afla in dificultate insa coordonatele geografice ale navei erau cu totul altele, indicand o pozitie undeva ?ntre Gura Portitei si bratul Sfantu Gheorghe, inaintand adanc pe uscat, echipajul a fost contactat din nou specificand de data asta alte coordonate indicand o pozitie undeva pe litoralul dintre Gura Portitei si zona Vadu. Dupa cercetarea zonei, vasul nu a fost gasit si a fost incercat un nou contact radio, echipajul nu a raspuns si au inceput cautarile, Vasul a fost gasit in zona statiunii Costinesti.
Conform celor spuse in acel articol , nava salvator Voinicul s-a ancorat in larg si a dat parama de remorca navei Evangelia. Dupa cateva ore de tras, Evanghelia plutea din nou, fiind dezesuata. Noaptea, grecii au pornit motorul si au esuat din nou. A fost trimis un scafandru sa verifice pupa navei Evanghelia. Scafandrul a raportat ca elicea navei era avariata proaspat, semnele aratau ca motorul a fost pus pe ?toata viteza ?nainte?. Tot in ipoteza esuarii intentionate se mai spune ca intretinerea navei era mult prea costisitoare si... era la moda in acele vremuri sa faci asa ceva pentru a scapa de un vas.
Dar exista si povesti in care din cauza vizibilitatii reduse pe timpul unei furtuni echipajul a confundat luminile Costinestiului cu portul Constanta, si s-au apropiat prea mult de mal, ipoteza putin probabila deoarece in 1968, Costinestiul era doar un sat de pescari.
Se mai spune ca vasul era plin de portocale si ca ele au umplut plaja din Costinesti, insa aceeasi poveste am aflat si despre naufragiul vasului Akra Aktion din Vama Veche, insa din foarte multe surse, vasul esuat in Vama era plina cu baloti de sarma, care au fost recuperati in decursul mai multor ani.